Kategorie
Motoryzacja

Światła LED: jeśli się zepsują, będzie drogo.

Około 20 lat temu światła LED znalazły zastosowanie w pierwszych modelach pojazdów. Były one początkowo montowane w światłach tylnych i hamowania, później także w kierunkowskazach i światłach do jazdy dziennej. Światła LED są teraz używane również do świateł mijania i drogowych i prawie całkowicie zastąpiły światła halogenowe i ksenonowe.

Jest kilka zalet. Światła LED są często jaśniejsze niż żarówki halogenowe, bardziej energooszczędne i trwalsze. Lub światła LED z technologią matrycową: składają się z wielu małych, oddzielnie sterowanych diod LED i mogą selektywnie blokować nadjeżdżające samochody lub pojazd z przodu. Ich kierowcy nie są wtedy oślepieni, a okolica jest dobrze oświetlona i przeszkody są wcześniej rozpoznawane.

Jak długo świecą diody LED?

Producenci samochodów obiecują, że światła LED przetrwają „dożywotnio”, ale przynajmniej przez okres 15 lat. W opinii ekspertów to jednak za mało. W końcu dawno minęły czasy, kiedy po 15 latach samochody miały być złomowane. Dzisiejsze pojazdy wytrzymują przeciętnie znacznie dłużej. Światła te także należy serwisować. Jeśli się zepsują może to być bardzo drogie.

Dlaczego światła LED mogą się zepsuć?

Chociaż światła LED generalnie świecą dłużej niż żarówki halogenowe, nie mają one również życia wiecznego. Z biegiem czasu zużywają się, a ich jasność z biegiem lat maleje. Jeżeli wypromieniowany strumień świetlny spadnie poniżej 70 procent pierwotnej wartości, źródło światła LED uważa się za zużyte. Kiedy to nastąpi, zależy w dużej mierze od chłodzenia i rozpraszania ciepła modułów LED, zwłaszcza warstwy półprzewodnikowej, złącza.

W przeciwieństwie do żarówek, diody LED są bardzo wrażliwe na temperaturę. Im wyższa temperatura, tym większe zużycie. Bardzo ciepłe otoczenie, takie jak gorąca komora silnika, chłodnica lub skraplacz klimatyzacji w pobliżu reflektora oraz wysokie temperatury zewnętrzne mogą skrócić żywotność diody LED tak samo, jak moc światła, która jest zbyt wysoka w stosunku do warunków otoczenia, a tym samym straty mocy.

Wydajność diody LED pogarsza się wraz ze wzrostem strumienia świetlnego i temperatury, ilość emitowanego ciepła wzrasta nieproporcjonalnie do strumienia świetlnego. W zależności od projektu i konstrukcji producenta pojazdu, diody LED mają zatem dłuższą lub krótszą żywotność. Awarie złożonej elektroniki sterującej, wilgoć lub źle przetworzone diody LED mogą również prowadzić do przedwczesnej awarii.

Według badań, można oczekiwać, że przednie światła będą miały żywotność od 3000 do 10 000 godzin, tylne światła często działają dłużej.

Wymiana świateł LED jest kosztowna.

Jeśli jedna trzecia diod świecących w reflektorze lub tylnym świetle ulegnie awarii, jest to uważane za poważną usterkę w głównym przeglądzie światło należy wymienić. Ponadto, oczywiście, przyczyna mechaniczna, taka jak uderzenie w tył pojazdu lub próg parkingowy, może również oznaczać konieczność wymiany świateł LED.

Wtedy robi się drogo. Ponieważ naprawa poszczególnych części w lampach LED jest obecnie niemożliwa – obudowa jest uszczelniona i nie jest określona procedura naprawy. Musiałoby to zostać wcześniej uwzględnione w homologacji typu. Oznacza to, że reflektory lub tylne światła LED można wymienić tylko w całości.

Jednak badania ujawniły, że wymiana zaawansowanych technologicznie reflektorów LED w autoryzowanym warsztacie kosztuje sporo. W przypadku starszego pojazdu byłaby to całkowita strata ekonomiczna. Jeśli tylne światło LED jest wadliwe i wymaga wymiany, nie będzie ono tak niebotycznie drogie. Jednak koszty wymiany i naprawy znacznie odbiegają od ceny dobrej, konwencjonalnej żarówki zamiennej.


Naprawa zamiast wymiany?

Technicznie rzecz biorąc, naprawa poszczególnych części byłaby całkiem możliwa. Możesz otworzyć lampę LED, wymienić poszczególne elementy, a następnie ponownie uszczelnić lampę. Jeśli np. uszkodziła się tylko elektronika sterująca, podczas gdy diody jeszcze pracują, wystarczy je wymienić. Ale to wymagałoby koncepcji naprawy – i woli producenta.
Zasadniczo jednak zalecane są światła LED. W końcu zwiększają bezpieczeństwo na drodze w nocy w porównaniu z większością żarówek halogenowych dzięki lepszemu oświetleniu i mniejszej awaryjności.

Wskazówki dotyczące pielęgnacji.

Kierowcy mogą również zrobić coś, aby wydłużyć żywotność lekkich jednostek. Plastikowych osłon lamp LED nie należy czyścić środkami ściernymi, ponieważ może to uszkodzić warstwę chroniącą przed promieniowaniem UV. Obejmuje to również środki do polerowania pojazdów. Polerowanie kloszy i tak jest niedozwolone i niewskazane, ponieważ plastik wietrzeje później znacznie szybciej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *