Kategorie
Motoryzacja

Światła LED: jeśli się zepsują, będzie drogo.

Około 20 lat temu światła LED znalazły zastosowanie w pierwszych modelach pojazdów. Były one początkowo montowane w światłach tylnych i hamowania, później także w kierunkowskazach i światłach do jazdy dziennej. Światła LED są teraz używane również do świateł mijania i drogowych i prawie całkowicie zastąpiły światła halogenowe i ksenonowe.

Jest kilka zalet. Światła LED są często jaśniejsze niż żarówki halogenowe, bardziej energooszczędne i trwalsze. Lub światła LED z technologią matrycową: składają się z wielu małych, oddzielnie sterowanych diod LED i mogą selektywnie blokować nadjeżdżające samochody lub pojazd z przodu. Ich kierowcy nie są wtedy oślepieni, a okolica jest dobrze oświetlona i przeszkody są wcześniej rozpoznawane.

Jak długo świecą diody LED?

Producenci samochodów obiecują, że światła LED przetrwają „dożywotnio”, ale przynajmniej przez okres 15 lat. W opinii ekspertów to jednak za mało. W końcu dawno minęły czasy, kiedy po 15 latach samochody miały być złomowane. Dzisiejsze pojazdy wytrzymują przeciętnie znacznie dłużej. Światła te także należy serwisować. Jeśli się zepsują może to być bardzo drogie.

Dlaczego światła LED mogą się zepsuć?

Chociaż światła LED generalnie świecą dłużej niż żarówki halogenowe, nie mają one również życia wiecznego. Z biegiem czasu zużywają się, a ich jasność z biegiem lat maleje. Jeżeli wypromieniowany strumień świetlny spadnie poniżej 70 procent pierwotnej wartości, źródło światła LED uważa się za zużyte. Kiedy to nastąpi, zależy w dużej mierze od chłodzenia i rozpraszania ciepła modułów LED, zwłaszcza warstwy półprzewodnikowej, złącza.

W przeciwieństwie do żarówek, diody LED są bardzo wrażliwe na temperaturę. Im wyższa temperatura, tym większe zużycie. Bardzo ciepłe otoczenie, takie jak gorąca komora silnika, chłodnica lub skraplacz klimatyzacji w pobliżu reflektora oraz wysokie temperatury zewnętrzne mogą skrócić żywotność diody LED tak samo, jak moc światła, która jest zbyt wysoka w stosunku do warunków otoczenia, a tym samym straty mocy.

Wydajność diody LED pogarsza się wraz ze wzrostem strumienia świetlnego i temperatury, ilość emitowanego ciepła wzrasta nieproporcjonalnie do strumienia świetlnego. W zależności od projektu i konstrukcji producenta pojazdu, diody LED mają zatem dłuższą lub krótszą żywotność. Awarie złożonej elektroniki sterującej, wilgoć lub źle przetworzone diody LED mogą również prowadzić do przedwczesnej awarii.

Według badań, można oczekiwać, że przednie światła będą miały żywotność od 3000 do 10 000 godzin, tylne światła często działają dłużej.

Wymiana świateł LED jest kosztowna.

Jeśli jedna trzecia diod świecących w reflektorze lub tylnym świetle ulegnie awarii, jest to uważane za poważną usterkę w głównym przeglądzie światło należy wymienić. Ponadto, oczywiście, przyczyna mechaniczna, taka jak uderzenie w tył pojazdu lub próg parkingowy, może również oznaczać konieczność wymiany świateł LED.

Wtedy robi się drogo. Ponieważ naprawa poszczególnych części w lampach LED jest obecnie niemożliwa – obudowa jest uszczelniona i nie jest określona procedura naprawy. Musiałoby to zostać wcześniej uwzględnione w homologacji typu. Oznacza to, że reflektory lub tylne światła LED można wymienić tylko w całości.

Jednak badania ujawniły, że wymiana zaawansowanych technologicznie reflektorów LED w autoryzowanym warsztacie kosztuje sporo. W przypadku starszego pojazdu byłaby to całkowita strata ekonomiczna. Jeśli tylne światło LED jest wadliwe i wymaga wymiany, nie będzie ono tak niebotycznie drogie. Jednak koszty wymiany i naprawy znacznie odbiegają od ceny dobrej, konwencjonalnej żarówki zamiennej.


Naprawa zamiast wymiany?

Technicznie rzecz biorąc, naprawa poszczególnych części byłaby całkiem możliwa. Możesz otworzyć lampę LED, wymienić poszczególne elementy, a następnie ponownie uszczelnić lampę. Jeśli np. uszkodziła się tylko elektronika sterująca, podczas gdy diody jeszcze pracują, wystarczy je wymienić. Ale to wymagałoby koncepcji naprawy – i woli producenta.
Zasadniczo jednak zalecane są światła LED. W końcu zwiększają bezpieczeństwo na drodze w nocy w porównaniu z większością żarówek halogenowych dzięki lepszemu oświetleniu i mniejszej awaryjności.

Wskazówki dotyczące pielęgnacji.

Kierowcy mogą również zrobić coś, aby wydłużyć żywotność lekkich jednostek. Plastikowych osłon lamp LED nie należy czyścić środkami ściernymi, ponieważ może to uszkodzić warstwę chroniącą przed promieniowaniem UV. Obejmuje to również środki do polerowania pojazdów. Polerowanie kloszy i tak jest niedozwolone i niewskazane, ponieważ plastik wietrzeje później znacznie szybciej.

Kategorie
Motoryzacja

Jak działa recyrkulacja powietrza w samochodzie?

Prawie każdy samochód ma na desce rozdzielczej przycisk, który służy do recyrkulacji powietrza w przedziale pasażerskim. Wiele osób nigdy z niego nie korzystało i prawdopodobnie nie wie dokładnie jak działa i do czego służy.

Należy zauważyć, że w nowszych samochodach ten przycisk może już nie istnieć. W tych nowszych modelach recyrkulacja powietrza odbywa się automatycznie, gdy wnętrze samochodu tego wymaga. Przyjrzyjmy się więc, do czego służy recyrkulacja powietrza w kabinie pasażerskiej.

Do czego służy przycisk recyrkulacji powietrza?

Przycisk recyrkulacji powietrza służy do decydowania, skąd ma być pobierane powietrze do kabiny pasażerskiej: z zewnątrz (przycisk nie wciśnięty) lub z wnętrza kabiny pasażerskiej (przycisk wciśnięty).

Ma to szereg zastosowań, a także przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Naciśnięcie przycisku recyrkulacji wymusza przejście powietrza w kabinie pasażerskiej przez cały obwód, a więc przez poszczególne filtry powietrza. W ten sposób powietrze jest „przetwarzane”, ale nie odnawiane.

Głównym celem tej funkcji jest zapobieganie przedostawaniu się brudnego powietrza do przedziału pasażerskiego. Czyli brzydkie zapachy, kurz, spaliny… Należy go zatem stosować, jeśli przejeżdżamy przez tereny, gdzie jest dużo pyłu w powietrzu, lub w pobliżu fabryk czy rafinerii, które emitują spaliny i zapachy, a nawet w korkach, w tunelach czy w miastach o dużym zanieczyszczeniu, jeśli jedziemy za samochodami w złym stanie technicznym lub ciężarówkami….

Po naciśnięciu przycisku będziemy chronieni przed tymi oparami i cząsteczkami i przez kilka minut będziemy cieszyć się czystym powietrzem. Należy pamiętać, aby nie recyrkulować powietrza dłużej niż 10 minut. Powodem jest to, że w ten sposób nie odnawia się powietrze, a jest to wskazane między innymi po to, aby uniknąć senności.

Przycisk ten pełni również bardzo praktyczną funkcję, jeśli chodzi o szybkie schładzanie lub ogrzewanie wnętrza samochodu. Po uruchomieniu silnika i uruchomieniu klimatyzacji w celu regulacji temperatury wnętrza, należy odczekać kilka minut i włączyć recyrkulacje powietrza.

W ten sposób, przy każdym przejściu przez obieg klimatyzacji, powietrze będzie nieco chłodniejsze (lub cieplejsze, w zależności od tego, co chcemy osiągnąć, a co za tym idzie, system będzie musiał podjąć mniejszy wysiłek, aby regulować temperaturę. Dzięki temu szybciej osiągniemy idealną temperaturę.

Należy pamiętać, że w przypadku korzystania z systemu grzewczego, wskazane jest jak najszybsze wyłączenie recyrkulacji, aby zapobiec skraplaniu się wilgoci wewnątrz samochodu. Wiele modeli wyłącza jednak tę funkcję automatycznie.

Kategorie
Motoryzacja

Samochód nie chce zapalić, a akumulator jest sprawny: Co robić?

Akumulator samochodowy to element, któremu często nie poświęcamy wystarczającej uwagi, a przecież ma on kluczowe znaczenie dla uruchomienia silnika i utrzymania w ruchu układów elektrycznych. Gdy nadejdzie zimna pogoda, konieczne jest sprawdzenie go wraz z innymi głównymi elementami samochodu, aby uniknąć niespodzianki, że pewnego dnia akumulator będzie rozładowany.

Głównym powodem, dla którego samochód nie chce zapalić jest rozładowany lub uszkodzony akumulator. W takim przypadku wymiana na nowy akumulator jest najbardziej doraźnym rozwiązaniem. Istnieją jednak inne, mniej znane przyczyny braku rozruchu samochodu, dlatego przyjrzymy się im w tym artykule.

Dlaczego mój samochód nie chce zapalić?

Oprócz akumulatora, który wymaga wymiany lub jest rozładowany, istnieją inne systemy, które mogą uniemożliwić normalny rozruch pojazdu. Może dojść do awarii rozrusznika. Bez tej ważnej części, bez względu na to, czy akumulator jest sprawny, po włączeniu zapłonu silnik się nie uruchomi.

O tym, że rozrusznik szwankuje, możemy stwierdzić, gdy usłyszymy charakterystyczny dźwięk wydawany przy nieudanych próbach uruchomienia samochodu. Jeśli po kilku sekundach te osobliwe dźwięki utrzymują się, warto nie forsować rozrusznika, by nie ponieść gorszych konsekwencji. 

Kolejnym elementem, który może ulec awarii i uniemożliwić uruchomienie silnika jest stacyjka. Aby zidentyfikować problem, wystarczy przekręcić kluczyk i spojrzeć na lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej. Jeśli się nie świecą, to możliwe, że jest to awaria wspomnianego przełącznika. Tak czy inaczej, będzie to usterka elektryczna gdzieś w obwodzie i potencjalnie będzie tańsza w naprawie niż rozrusznik.

Samochód nie odpala, gdy jest zimny

Może się zdarzyć, że samochód nie ruszy na zimno i nie jest to spowodowane usterką elektryczną, a przynajmniej nie do końca. Jeśli samochód to diesel, to może być uszkodzony czujnik lub świece żarowe.

Olej może być również winny temu, że silnik nie odpala. Z tego powodu oleje silnikowe posiadają oznaczenia, które informują nas w jakich zakresach temperatur pracują optymalnie. Jeśli używamy złego oleju, powinniśmy go jak najszybciej wymienić.

Nie możemy zapominać o tym, że możemy mieć do czynienia z usterką świec zapłonowych, czy to świec żarowych (w samochodach z silnikiem Diesla), czy też zwykłych świec zapłonowych, jeśli samochód jest benzynowy.

Kategorie
Motoryzacja

Najczęstsze problemy z systemami klimatyzacji samochodowej

Systemy klimatyzacyjne to skomplikowana i delikatna maszyna, która może być podatna na wiele problemów. Najczęstsze z tych problemów są często łatwe do naprawienia, ale inne mogą być trudniejsze do zdiagnozowania.

Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to sprawdzić filtr powietrza. Znajduje się on zwykle po wewnętrznej stronie komory silnika i można go znaleźć po zdjęciu jednego lub dwóch paneli. Należy go wymieniać mniej więcej co 6 miesięcy, w zależności od nawyków jazdy i warunków otoczenia.

Następną rzeczą, którą musisz zrobić, to sprawdzić, czy w systemie nie ma wycieków — zwykle wymaga to pewnego rodzaju płynu do wykrywania nieszczelności. Jeśli nie ma wycieków, musisz dowiedzieć się, dlaczego Twój samochód nie chłodzi prawidłowo — może to być spowodowane wadliwym termostatem lub problemem z paskiem wentylatora.

Co to jest system klimatyzacji i jak działa?

Systemy klimatyzacji służą do chłodzenia powietrza wewnątrz samochodu. Stosowane są również w domach, biurach i innych budynkach.

Systemy klimatyzacyjne działają poprzez usuwanie ciepła z powietrza i uwalnianie zimnego powietrza do przestrzeni. Wykorzystują czynnik chłodniczy, który jest pompowany przez wężownice chłodzone wentylatorem. Czynnik chłodniczy następnie pochłania ciepło z wnętrza budynku i oddaje je na zewnątrz.

Klimatyzatory samochodowe działają w podobny sposób jak domowe klimatyzatory centralne, ale są mniejsze i bardziej energooszczędne. Zamiast używać lodu do chłodzenia wody, używają małej sprężarki elektrycznej do sprężania gazu, który został schłodzony przez elektryczny lub płynny system chłodzenia.

Jakie są najczęstsze problemy z systemami klimatyzacji samochodowej?

Najczęstszym problemem związanym z klimatyzacją w samochodach jest to, że powietrze nie jest wystarczająco chłodzone. Dzieje się tak, gdy płyn chłodzący wycieka i traci równowagę. Drugim najczęstszym problemem jest to, że sprężarka klimatyzacji nie działa i w ogóle nie działa.

Naprawa najczęstszych problemów z układem klimatyzacji samochodowej może być długim i kosztownym procesem. Istnieje jednak kilka prostych rozwiązań, które mogą ułatwić Ci życie.

1) Sprawdź filtr powietrza, aby zobaczyć, czy nie wymagają wymiany.

2) Sprawdź, czy nie ma wycieku w systemie, szukając mokrych miejsc lub kropel na ziemi poniżej.

3) W razie potrzeby wymień filtr kabinowy.

4) Sprawdź wszystkie węże pod kątem wycieków lub uszkodzeń i wymień je w razie potrzeby.

5) Usuń wszelkie zanieczyszczenia z wnętrza jednostki AC za pomocą odkurzacza i szmatki.

Wniosek: najlepsze sposoby naprawy samochodowego systemu klimatyzacji i jej płynnego działania

Wniosek jest taki, że najlepszym sposobem na naprawę samochodowego układu klimatyzacji i utrzymanie jego płynnego działania jest zlecenie sprawdzenia systemu przez wykwalifikowanego technika oraz próba wykrywania problemów, zanim urosną, generując niepotrzebne koszty.